Syntax (of Sleep) I-III (2021)

16x92.5x5.5cm (EA)
Mixed Media

작가는 언어와 시각 요소의 상호작용과 괴리를 동시에 보여주는 작품을 지속해서 선보여 왔다.
2019년부터 을 시작으로 일상 사물에 깃든 시적 효과에 대해서 탐구하는 시리즈를 제작해오고 있는데 이번 전시에서 발표하는 신작 3점 역시 그 연장 선상에 놓여있다. 서사를 기반으로 한 작가의 대부분의 작품과는 다른 결을 가진 이 시리즈는 평범한 공산품의 기본적인 조형성과 추상성이 자연에서 온 생물 표본과 섬세하게 결합되어 생경한 순간을 연출한다. 마치 지속되면서 동시에 멈춘듯한 순간의 낯선 기묘함은 보는 이로 하여금 그 물체가 가진 본래의 기능과 목적 잊고 새로운 맥락으로 해석하게 만든다. 제목은 이성적으로 접근하는 데 한계가 있는 '수면'이나 '몽상'을 이해하는 것에 법칙이 있는 것처럼 말하지만 결국 그것이 가능하지 않다는 것을 암시하며 심미적 경험이 얼마나 개인적인 조건과 주관적인 관점에 기대어있는지를 '문법'이라는 말을 사용해 미묘하게 비틀고 있다.

Jung has continuously presented works that simultaneously show the interaction and disparity between language and visual elements. Starting from “Syntax (of Daydream)” since 2019, the artist has been producing the Syntax series that explores the poetic effect of objects found in everyday life. The new work "Syntax (of Sleep)" introduced at this exhibition, is also released for the series. Unlike most of Jung’s narrative-based works, this series creates an uncanny moment by delicately combining the basic formativeness and abstraction of ordinary industrial products with biological specimens from nature. The unfamiliar strangeness of the moment, which seems to continue and stop at the same time, makes viewers forget the original function and purpose of the objects and interpret them in a new context. The title suggests that we are not able in the end to discover logics about understanding 'sleep' or 'dreaming' that have limitations in rational approaches. This work uses the word "syntax" to subtly twist how much an aesthetic experience depends on individual conditions and subjective viewpoints.



All Contents ⓒSu Jung